פירוק, ניקוי והרכבה של חבית קורני בלי פחד

רכשתם במיטב כספכם חבית קורני, בארץ או בחו"ל, וכעת אתם לא יכולים לחכות עד שהיא תתמלא כל טוב בבירה הביתית המעולה האחרונה שבישלתם.
אז רגע לפני שאתם פותחים את המכסה ומעבירים את הבירה, עליכם להעביר את החבית- ממש כמו רכב- "טיפול 10,000": פירוק החבית לגורמים, ניקוי והחלפת החלקים הבעיתיים, והרכבה מחדש.
מדריך זה הינו חלק משלים לכתבת המבוא: "איך לחבת בירה ביתית- שימוש נכון בחביות קורני" ול"בניית קגרטור".

פירוק מוחלט של החבית למרכיביה הקטנים, ניקויים והחלפת גומיות הינו שלב חובה בעת השמשת חבית "חדשה".
כמו כן, מומלץ לחזור על התהליך כאקט של תחזוקה שוטפת פעם בכ-3-4 חודשים, או לאחר מזיגת מספר בירות מאותה חבית.

לצורך פירוק מחברי החבית נזדקק למפתח 22, או למפתח ייעודי לחבית (מחורץ, לחביות פינלוק):

קיימים שלל מפתחות יעודיים, כתלות בדגם מחבר החבית

קיימים שלל מפתחות יעודיים, כתלות בדגם מחבר החבית

לאחר הסרת המחבר, נפרק אותו לחלקיו הקטנים יותר- הפופט, גומיות האו-רינג וגומיות האטם. לעיתים נוכל לעשות זאת באופן ידני, ולעיתים נזדקק לעזרת מברג קטן או דקר, ולכן כדאי שיהיו זמינים בהישג יד:
אנטומיה מחבר
קיימים מספר דגמי פופט, כתלות בתוצרת החבית (קורניליוס או פיירסטון) ובדגם (בול-לוק או פינ-לוק), ולכן נמליץ להצטייד כחלק חילוף בפופט האוניברסלי (בתמונה משמאל. קפיץ וראש ללא עמוד שדרה ורגליים).
פופט זה גם קל משמעותית לפירוק והרכבה.

בתום פירוק מחברי הגז והנוזל, נשלוף את צינורות הדיפ-טיוב הממוקמים תחתם: קצר לגז (לעיתים מתכתי ולעיתים פלסטי) וארוך לנוזל. נסיר גם מהם את גומיות האו-רינג.

את שלל החלקים נכניס למיכל מלא בתמיסת נוזל ניקוי המתאים לניקוי חלקי חביות. ההמלצה שלנו היא שימוש ב-PBW ע"פ הוראות היצרן- ריכוז, טמפ' וזמן השריה.
כמובן שהחלקים שנשרה וננקה יהיו אלה שישמשו אותנו להרכבה מחדש של החבית, כך שלעיתים יהיה מדובר בחלקי חילוף, במידה והחלטנו שיש צורך להיפרד מאחד מהחלקים המקוריים. לשם כך נמליץ לכם להחזיק תמיד ערכת חלקי חילוף הכוללת סט גומיות, וחלפי פופטים ומחברים.

תמונה מהאינטרנט. אנחנו דווקא ממליצים ליצור הפרדה עמ"נ שלא לערבב בין החלקים של חביות שונות.

תמונה מהאינטרנט. אנחנו דווקא אוהבים ליצור הפרדה עמ"נ שלא לערבב בין החלקים של חביות שונות.

עם סיום ההשריה וניקוי החלקים (כולל שטיפה יסודית של חומר הניקוי, ע"פ הוראות יצרן), נרכיב את החבית בחזרה כהיפוך תהליך הפירוק:

כעת נותר לנו לנקות את פנים החבית.
את החבית המורכבת נמלא במספר ליטרים של תמיסת נוזל הניקוי שלנו, ננער, נגלגל מספר פעמים ע"ג מגבת, שטיחון או סמרטוט ואף נעמיד על הראש למספר דקות.
לאחר תום תהליך הניקוי, שוב, ע"פ הוראות יצרן, נוכל לשפוך את תמיסת הניקוי שלנו או, במידה והתמיסה נקיה מספיק, להעביר אותה לחבית הבאה. הביטו אל תוך החבית וחפשו שאריות צמיגיות של סירופ משקה קל. בעזרת מברשת עדינה- קרצפו כל שארית סירופ, ושטפו את החבית היטב. הניחו לחבית לטפטף ולהתייבש כשהיא הפוכה.

זהו, סיימתם את טיפול המוסך הראשון או התקופתי לחבית שלכם, וכעת אתם מוכנים להמשיך הלאה בתהליך החיבות, כפי שמופיע בכתבת המבוא: "איך לחבת בירה ביתית- שימוש נכון בחביות קורני"

ונסיים עם מוצר שיכול להפוך חלק מהתהליך להרבה יותר חביב. מי לא אוהב מזרקות?
דקה 1:35

התחילו את השיחה באתר talk.beergeeks.co.il

תגובות מהארכיון

5 thoughts on “פירוק, ניקוי והרכבה של חבית קורני בלי פחד

  1. פינגבאק: חוות דעת carbonation cap | בירגיקס

  2. פינגבאק: בניית מקרר מזיגת בירה ביתי – קגרטור | בירגיקס

  3. פינגבאק: איך לחבת בירה ביתית- שימוש נכון בחביות קורני | בירגיקס

  4. לוי

    יש לי מתקן מזיגה כאשר חבית הבירה נמצאת בחוץ ודרך צינור הבירה עוברת למקרר צ'ילר. איך מגיזים את הבירה בשיטה הטובה ביותר? אני משתמש בחבית קורני 10 ליטר.

    1. יוחאי מיטל מאת

      היי לוי.
      תוכל לקרוא על שיטות ההגזה הנפוצות בלינק שאצרף.
      שים לב שתמיד עדיף להגיז בירה כמה שיותר קרה – כך הפד״ח מתמוסס טוב יותר בנוזל. הגזה של בירה בטמפ׳ החדר פחות מומלצת.
      שים לב בנוסף, שהשיטה בה תיארת שאתה עובד היא בסדר למזיגה במהלך אירוע, למשל, אבל לא כפתרון יומיומי. חבית שאינה יושבת בקירור עשויה להתקלקל ולפתח טעמי לווואי בתוך כמה ימים (קרא עוד בחלק השאלות ותשובות של האתר). מוטב לבנות קגרטור או קיזר – יש מדריך גם לזה באתר.

      https://beergeeks.co.il/general/corny-kegs/

השאר תגובה