טופס הערכה לבירה ביתית להפיק את המיטב מטפסי השיפוט

כפי שכבר טענו בעבר – הסיבה הטובה ביותר להגיש בירה לתחרות או לשיפוט היא קבלת טפסי המשוב.
כעת נדון באיך אפשר להפיק מהם את המיטב, על מנת לשפר את המתכון והטכניקה בבישולים הבאים.
רוב תחרויות הבישול הביתי, או מעריכי הבירה המוסמכים של ה-BJCP, ממלאים עבור הבירה הנטעמת טופס הערכה מסודר (גרסה עבריתהמקור באנגלית). לדעתנו, זהו הטופס הנכון והמתאים, שיוכל באמת לעזור לכם ו"לתת תמורה לאגרה", כך שנמליץ לברר לפני הגשת הבירה, האם אכן זה טופס המשוב שתקבלו.
טופס ההערכה מורכב למעשה משישה איזורים אשר כל אחד מהם מכיל מידע אחר, ברמת פירוט שונה, ובכולו ניתן לעשות שימוש וללמוד ממנו, בתנאי שהטופס מולא כראוי. נסקור את חלקי הטופס השונים (בגרסה המתורגמת, אך הם זהים לגרסה האנגלית) ונדון במידע שניתן להפיק מהם:

1. זיהוי המדרג

חלק זה מכיל את פרטי השופט/המדרג שמילא את הטופס ורמת הכשרתו. זכרו – לא כל מה שנכתב בטופס הערכה הוא קדוש, ולכל אחד עומדת האפשרות להחליט עד כמה הוא סומך על הכתוב. חלק זה נועד לתת לכם רקע קצר על ממלא הטופס, ואת האופציה ליצור איתו קשר לשאלות.

2. זיהוי הבירה

תעודת הזהות של הבירה המדוברת בטופס: מס' הזיהוי שלה (אם מדובר בתחרות), קטגוריית הסגנון (לצורך השוואה מול הגדרות הסגנון על פיהן היא נבדקת), והערות (חומרי גלם ייחודיים, האם מוגשת כמו שצריך).
שימו לב שהבירה תיבחן אל מול הגדרות הסגנון, כך שאספקטים מסויימים בה עשויים להיות  מהנים מאוד לשתיה, אך אם  לא יתאימו לקטגוריה המוכרזת (עליה המגיש היה צריך להקפיד בעת ההגשה) – הדבר יגרור ככל הנראה גריעה בדירוג.


3. הגדרות המתאר / Descriptor Definitions

באופן כללי, חלקים 3 ו-4 יהיו יותר ברורים אם תלוו אותם בשתיה של הבירה עצמה, כך תוכלו לחוש בזמן אמת על מה מדובר.
חלק זה הינו רשימת טעמים וארומות העשויים להימצא בבירה שלכם. חלק מהם דרושים ונחוצים בסגנונות מסויימים (למשל פנולים בבירות חיטה בוואריות, או אסטרים באיילים בלגיים), ועשויים להחשב כפגמים בסגנונות אחרים. חלקם יחשבו כפגמים בכל הסגנונות.
חלק זה מהווה גם סוג של מקרא או מילון לחלק הדירוג. מונחים ומושגים שסומנו בחלק זה אמורים להופיע בתיאור הכתוב, והדבר יכול לעזור לקבל מושג ראשוני מה היתה כוונת השופט כשכתב דברים כגון "דיאציטיל".
בהקשר הזה נמליץ לקרוא את הכתבה על טעמי לוואי ושיטות לפתרון.

 

4. דירוג

חלק הארי ועיקר הטופס. בחלק זה מפורטת החוויה החושית מכל אספקט של הבירה שלכם: הארומה, המראה, הטעם, תחושת הפה (מרקם) וההתרשמות הכללית מהבירה. בכל סעיף נדרש ממלא הטופס להתייחס לכל מה שמצליח להרגיש, לחיוב ולשלילה (רשימה מכוונת נמצאת בראש כל סעיף). ניתן לציין (אך לא חובה) האם האלמנטים שמורגשים עולים בקנה אחד עם דרישות הסגנון או שמא הם אלו שנחשבים כפגמים. לכל סעיף דירוג משלו, על פי ההשפעה שלו (למשל, סעיף המראה מקבל 3 נקודות, לעומת סעיף הטעם המורכב מ-20 נקודות).
בסיום ניתן הציון הסופי של הטופס, המורכב מסכימת כל הנקודות, מתוך ציון מקסימלי של 50 נקודות. במידה ומדובר בתחרות, זהו אינו הציון שהבירה קיבלה, אלא החלק היחסי של אותו טופס מתוך הממוצע או הקונצנזוס אליו הגיעו המעריכים.
נמליץ לקרוא את החלק הזה יחד עם  הגדרות הסגנון (ואפילו עם תיעוד הבאצ' שלכם) כך שכוונות ממלא הטופס יהיו יותר ברורות.

 

 

 

5. דיוק

הערכה בסולם 1-5 של הבירה משלושה מובנים: עד כמה היא מתאימה לסגנון המוצהר, עד כמה היא תקינה טכנית (מבחינת פגמים) ומה ההתרשמות הכללית ממנה. שימו לב שלא חייבת להיות התאמה בין שלושת המדדים. כלומר – בירה יכולה לא להתאים בכלל לסגנון המוצהר, אבל עדיין לקבל 5/5 בהתרשמות הכללית אם היא  היתה נהדרת לשתיה (חיטה גרמנית עם קקאו? בסגנון זה לא יהיה, אבל מי יודע, אולי זה טעים בטירוף).


6. מקרא

חלוקת טווח הציונים 0-50 לשש קטגוריות ביצוע:
בעייתי: הבירה אינה מתאימה כלל לסגנון, וככל הנראה מכילה פגמים משמעותיים או זיהום.
בסדר:
הבירה אינה מתאימה כלל לסגנון, מציגה פגמים וטעמי לוואי, אך לא בהכרח מזוהמת.
טוב: קשה לומר שהבירה אכן מתאימה לסגנון, כיוון שחסרים מאפייני מפתח ובנוסף קיימים פגמים.
טוב מאוד: למעט פגמים קטנים וחריגות מינוריות, הבירה מייצגת יפה את הסגנון. זה טווח הציונים הנפוץ כנראה. 
מעולה: הבירה היא נציגה נאמנה של הסגנון. נדרשים ליטושים קטנים  על מנת להפוך אותה למדהימה באמת. אם הגעתם לקטגוריה זו זה, ובכן… מעולה.
מדהים: וואו. מושלם. ביצוע ללא פגמים, התואם את הגדרות הסגנון בצורה מדוייקת, יכול להינתן כדוגמה מייצגת לסגנון. שאפו.

מקווה שהטפסים שתקבלו בתחרויות ובהערכות השונות  יהיו מקיפים ואיכותיים, ושתוכלו להפיק מהם את המיטב על מנת לשפר את המתכון הספציפי ואת פרקטיקות העבודה והידע. בסופו של דבר – מי לא רוצה להשתפר?

נשמח לשמוע מכם בדף הפייסבוק שלנו.
לחיים!

יוחאי.

התחילו את השיחה באתר Beergeeks Talk